
Promowanie własnego biznesu w sieci i na lokalnym rynku to szerokie działania marketingowe. Warto wiedzieć, czym jest merch, żeby zbudować wiarygodny wizerunek marki w oczach najbliższej społeczności wchodzącej w interakcję z Twoim biznesem. Jakie działania i produkty reklamowe pomogą Ci generować przychody i budować silne więzi z konsumentami? Zobacz, jak budować merch marketingowy w praktyce!
Co to znaczy merch w kontekście marketingu firmy?
Merch to sposób na budowanie trwałej więzi z klientami poprzez personalizowane produkty dopasowane do ich potrzeb i preferencji. Taki element strategii marketingowej to coś więcej niż tylko rozdawanie gadżetów reklamowych na koncert i festiwal czy odzieży i tekstyliów z nadrukiem podczas targów branżowych. Merch to świadomie zaprojektowane produkty, które budują rozpoznawalność marki i angażują odbiorców. To forma komunikacji, która mówi coś o wartościach i stylu Twojej firmy.
Jak stworzyć skuteczny merch marketingowy?
Wiesz już, czym jest merch i dlaczego warto wykorzystać go w marketingu firmy. Jednak, aby przyniósł on oczekiwany efekt, musisz go odpowiednio zaplanować. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek:
1. Zacznij od analizy grupy docelowej – zastanów się, kim są Twoi klienci, co lubią i jakiego typu produkty są dla nich praktyczne. Inny merch sprawdzi się w sklepie internetowym sprzedającym suplementy dla dorosłych w wieku 30-40 lat, a inny w przypadku promocji produktów bankowych dla młodych osób.
2. Określ cel działań – czy chcesz zwiększyć świadomość marki, nagradzać lojalnych klientów, promować nową usługę, a może wspierać sprzedaż na targach? Cel determinuje wybór produktu, nakład i sposób dystrybucji.
3. Wybierz odpowiedni typ produktu – postaw na coś, co realnie będzie używane, np. torby, koszulki, butelki termiczne, notesy. Unikaj tanich, nietrwałych gadżetów, które mogą zaszkodzić marce. Lepiej wybrać coś sprawdzonego, np. czapkę z daszkiem z bawełny.
4. Zadbaj o estetyczny i spójny wizerunkowo projekt graficzny – powinien on wpisywać się w styl Twojej marki i dobrze prezentować się na produkcie.
Na koniec poszukaj też producenta, który zrealizuje Twoje zamówienie, np. na organiczne torby na zakupy.
Jakie produkty sprawdzą się jako merch?
Merch nie musi oznaczać nachalnej reklamy, a wręcz przeciwnie. Czasem wystarczy zdecydować się na bluzy z kapturem z bawełny z recyklingu i oznaczyć je subtelnym logo albo charakterystycznym elementem kolorystycznym powiązanym z identyfikacją wizualną marki.
Dobrym wyborem są też przypinki z logo marki. Pomogą Ci zbudować społeczność i poprawić rozpoznawalność biznesu – szczególnie na lokalnym rynku, gdy weźmiesz udział w wydarzeniach kulturalnych jako sponsor.
Jakieś alternatywy? Oczywiście. Inne opcje to też klasyka, czyli długopisy reklamowe albo coś nietypowego, np. skarpety z firmowym nadrukiem.
Czy merch sprawdzi się w Twojej firmie?
Merch marketingowy marki może korzystnie wpłynąć na:
- sposób postrzegania firmy przez potencjalnych i dotychczasowych klientów;
- umocnienie profesjonalnego i eksperckiego charakteru przedsiębiorstwa na rynku;
- poprawę poziomu sprzedaży oferowanych produktów oraz usług.
Planowanie merchu reklamowego ma też inne zalety. Pozwala planować z wyprzedzeniem inwestycje w gadżety reklamowe, które mogą realnie przełożyć się na poprawę poziomu rozpoznawalności i zainteresowania marką.
To ważny element strategii reklamowej w wielu branżach – od gastronomii i retailu, przez branżę eventową, po usługi beauty czy motoryzację. Czasem sama wiedza, czym jest merch, nie wystarczy. Trzeba też znać skuteczne metody działania i umieć dobrać produkty, które pasują do charakteru firmy i oczekiwań klientów. Przykładowo:
- W branży gastronomicznej dobrze sprawdzają się torby bawełniane z logo restauracji, które klienci dostają przy zamówieniach na wynos.
- W sektorze beauty skuteczne są personalizowane lusterka lub opaski na włosy rozdawane podczas eventów promocyjnych.
- W motoryzacji warto postawić na funkcjonalne gadżety, takie jak breloki do kluczy czy ściereczki z mikrofibry z logotypem salonu.
Działania w ramach merchu reklamowego są skuteczniejsze, gdy wykorzystujesz recyklingowane produkty, np. koszulki z niebarwionej bawełny. Oczywiście wszystko zależy od grupy docelowej, do której kierujesz działania reklamowe. W wielu branżach jednak produkty eko są podstawą do budowania pozytywnego wizerunku marki.
W kontekście skutecznej promocji i projektowania gadżetów reklamowych koniecznie sprawdź: Czy kolory gadżetów reklamowych mają znaczenie? Poznaj siłę psychologii kolorów!.
Najczęściej zadawane pytania o merch
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące merchu i promowania firmy za jego pomocą.
Co to jest merch?
Merch (skrót od merchandise) to produkty z nadrukowanym logo, hasłem lub grafiką marki, które służą do promocji firmy. Mogą to być np. koszulki, torby, kubki, długopisy czy bluzy. Planowanie i wdrażanie merchu marketingowego w ten sposób pomaga budować rozpoznawalność marki. To też realna szansa, aby zdobyć lojalność klientów.
Jak mierzyć efekty merchu marketingowego w kontekście ocieplenia wizerunku marki?
Możesz wykorzystać np. kody rabatowe na opakowaniach, QR kody czy oznaczenia w social mediach. W ten sposób łatwiej ocenisz, jak przygotowane gadżety promocyjne wpływały na poziom interakcji z odbiorcami przekazu reklamowego. Ocenisz na tej podstawie, do ilu osób dotarł przekaz marketingowy w takiej formie.
Czym jest merch na koncertach?
Firmy mogą promować swoją markę i poprawiać rozpoznawalność na wydarzeniach kulturalnych. W przypadku koncertów merch obejmuje promocję na koszulkach, bluzach, płytach i naszywkach. To gadżety, które mogą wykorzystywać, np. zespoły czy wokaliści do budowania marki osobistej albo wytwórnie muzyczne do promocji swojej oferty.